Teodors Kaleps
Teodors Ferdinands Kaleps (1866. g. 12./24. janvārī Igaunijas guberņas Rēveles/ Tallinas
apriņķī, Krievijas impērijā – 1913. g. 26. aprīlī Rīgā, Krievijas impērijā) – izgudrotājs,
konstruktors, uzņēmējs, ražošanas organizētājs, strādājis Rīgas uzņēmumos “Lange un dēls”, “Motor” un
“Russo-Balt”.
Teodors Ferdinands
Kaleps – pirmā Krievijas aviodzinēja konstruktors – ir dzimis pārkrievotu igauņu ģimenē.Viņa
tēvs Georgs Kaleps bijis
pasta stacijas priekšnieks.
T. Kaleps mācījies
pagasta skolā, Rēveles (Tallinas) reālskolā,
pēc tam studējis Rīgas Politehnikumā (nākamajā Rīgas Politehniskajā institūtā, RPI). Vēlāk viņš pasniedzis
RPI, strādājis
par inženieri rūpnīcās «Lange un dēls» un
«Motor». Pēc kāda laika Teodors Kaleps kļuvis arī rūpnīcas «Motor» līdzīpašnieks, jo
uzņēmēji bez maksas piešķīruši
viņam rūpnīcas akcijas, uzskatīdami, ka Kaleps dod intelektuālu ieguldījumu
ražošanas procesā. T. Kaleps kļuvis
arī par rūpnīcas «Motor» direktoru. Tolaik viņš jau ilgstoši lasījis RPI lekcijas krievu valodā, saucis sevi par Fjodoru Georgijeviču un pat šādi
parakstījies oficiālajos
dokumentos.
1909. gadā, kad pasaule piedzīvojusi aviācijas bumu, Teodors Kaleps nolēmis uzsākt rūpnīcā «Motor» lidaparātu un
aviomotoru ražošanu. Viņš uzkonstruējis
un patentējis
pirmo Krievijas impērijā
aviācijas angāru, 1910. gadā uzbūvējis
pirmo Latvijā lidmašīnu, 1911. gadā uzkonstruējis
pirmo
Krievijā aviodzinēju.
1911. gadā rūpnīcas «Motor» un tās direktora
sasniegumi tika aprakstīti Krievijas žurnālā «Вестник воздухоплавания» („Gaisa
kuģošanas vēstnesis”). Lūk, kā žurnāla rakstā tika raksturots aviodzinējs, ko bija uzkonstruējis Kaleps: “To var iedarbināt bez grūtībām un
pietiek ar vienu vai ar pusi propellera apgrieziena, lai lidmašīna sāktu darboties bez
traucējumiem.” Rakstā ir minēts arī Kalepa aviācijas
angārs: “Derētu pakavēties pie īpaša veida
angāra, kuru uzbūvējusi tā pati rūpnīca. Tas ir visai oriģināls, pēc savas
konstrukcijas tā ir apaļa ēka ar kupolveida jumtu, kas ir īpatnējs arhitektūras
un būvniecības ziņā. Liekas, ka jumts ir it kā iekārts gaisā... Viss angārs,
kura diametrs sastāda 18 metrus, kopā ar koka grīdu izmaksā ne vairāk par 400
rubļiem. Šādas konstrukcijas jumtus patentējis inženieris Kaleps.”
1911. gada 11. janvārī pilots Makss Trautmans, kas rūpnīcas «Motor»
lidmašīnā pacēlies
gaisā
no rūpnīcas Zasulauka lidlauka,
ir veicis
pirmo Krievijas Impērijā ziemas lidojumu. Šo lidmašīnu uzkonstruējis Teodors Kaleps.
Tajos laikos T. Kalepa vadībā rūpnīcā strādājuši cilvēki, kuri velāk kļuva plaši
pazīstami. Tie bija,
piemēram, nākamais raķešu būves pionieris Frīdrihs Canders un slavenais
režisors, PSRS Tautas mākslinieks Eduards Smiļģis. Rūpnīcā pastāvējusi lidotāju
skola, šajā skolā par piloti instruktori strādājusi pirmā Krievijas lidotāja
Lidija Zvereva.
Konstruējot jaunas
tehnikas paraugus, T. Kaleps sadarbojies ar Rīgā lielāko rūpnīcu „Russo-Balt”.
Viņš devis savu ieguldījumu «Russo-Balt» automobiļa konstrukcijā. Šajā
automobilī autobraucējs Andrejs Nageļs 1912. gadā vinnēja starptautiskajās
autosacīkstēs ar finišu Monako. Pirmoreiz Krievijas impērijas autobūves vēsturē
rūpnīcā «Motor» Kaleps izgatavojis šim automobilim virzuļus no alumīnija.
Teodors Kaleps ne
tikai pats konstruējis lidmašīnas, bet arī uzsācis konstruktīvu sadarbību ar
visai slavenu to laiku aviokonstruktoru – lidotāju Viktoru Dibovski no Sevastopoles.
47 gadus vecais
Teodors Kaleps ir miris 1913. gadā . Rakstā, kas tika publicēts Rīgas
laikrakstā «Čas» un veltīts 145. izgudrotāja jubilejai, ir rakstīts: “1913.
gadā, slims būdams, viņš aizbraucis uz sava motora izmēģinājumiem, kurus Rīgā
sarīkojis kara resors. Motors tika atzīts par labu, taču 47 gadus vecais Kaleps
pēc dažām dienām nomiris. Varētu teikt, sadega
darbā...”
Aleksandrs Gurins