Pēteris Gorins
Pēteris Gorins (1930. g. 8.
jūnijā Melitopolē, Ukrainas PSR – 2008. g. 11. martā Sanktpēterburgā, KF) –
Rīgas Krievu drāmas teātra aktieris (1953–1961), Latvijas PSR Nopelniem
bagātais skatuves mākslinieks (1957. g.).
Pēteris Gorins ir dzimis
1930. gada 8. jūnijā Melitopolē, bērnības gados dzīvojis
Harkivā (1931–1941). Otrā pasaules kara gados viņš bija evakuācijā
Urālos (1941–1943), Kaļiņinā/ Tverā (1943–1945).
No 1945. līdz
1948. gadam Pēteris Gorins dzīvojis Rīgā.
1948. gadā pēc zēnu vidusskolas absolvēšanas Rīgā viņš studēja
S.
Ščepkina Maskavas Augstākajā teātra
skolā (1948–1950), pēc tam – A.
Lunačarska Valsts teātra mākslas institūtā, ko ar izcilību absolvējis 1952.
gadā.
No 1952. līdz 1953. gadam P. Gorins spēlējis M.
Gorkija Kuibiševas/ Samaras drāmas
teātrī, kur vienas sezonas laikā bija atveidojis dažas
gados jaunu varoņu lomas klasiskajā un modernajā repertuārā.
No 1953. gada Pēteris
Gorins dzīvoja Rīgā un strādāja Rīgas Krievu drāmas teātrī (1953–1961). Pievilcīga āriene un
iedzimta elegance, izteiksmīga emocionalitāte,
temperaments un skatuviskais valdzinājums
palīdzēja Pēterim Gorinam kļūt par vienu no teātra vadošajiem
aktieriem.
1959. gadā teātra režisors Pāvels
Homskis devis P. Gorinam šādu
raksturojumu: „Izcilā āriene, vispusīgs talants, šarms un māka ieinteresēt
skatītāju piesaistīja viņam režisoru un teātra sabiedrības interesi. Vairākas
veiksmīgi nospēlētas lomas nostiprināja pārliecību par viņu kā
jaunu talantīgu aktieri, ko sagaida spoža nākotne.”
1957. gadā Pēterim Gorinam tika piešķirts
Latvijas PSR Nopelniem bagātā skatuves mākslinieka goda nosaukums.
Rīgas Krievu drāmas teātrī
atveidoto lomu skaitā bija: Sergejs (A. Arbuzova „Irkutskas stāsts”), Slava (A.
Volodina „Pieci vakari”), Artūrs Klēbergs (A. Upīša „Peldētāja Zuzanna”),
Francijas karalis (V. Šekspīra „Karalis Līrs”), Alders (R. Blaumaņa „Ugunī”),
Osvalds (H. Ibsena „Spoki”), Iļja Šatilovs (N. Viņņikova „Kad akācijas zied”),
Raimonds (A. Griguļa „Uz kuru ostu?”), Hristians (J. Švarca
„Kailais karalis”), Vladimirs (V. Korosteļova „Ticu tev”) un citas.
Pēc darba Rīgas Krievu drāmas teātrī
vienu sezonu (1961/1962) P. Gorins spēlējis Maskavas
teātrī „Sovremeņņik”, pēc tam 18 gadus (1962–1980) nostrādāja Ļeņina
komjaunatnes Ļeņingradas teātrī (kopš 1991. gada –
Baltijas nams Sanktpēterburgā).
Ievērojamākās tā laika lomas: Mekijs Nazis (B.
Brehta „Trīsgrašu operā”), Homjaks (izrādē
„No mīļotajiem nešķirieties”), Sirano de Beržeraks
Edmonda Rostāna tāda paša nosaukuma lugā.
Tieši pateicoties Sirano de
Beržeraka lomai, Pēteris Gorins
1980. gadā tika aicināts darbā A. Puškina Ļeņingradas akadēmiskajā
drāmas teātrī (kopš 1991. gada –
Sanktpēterburgas Aleksandra teātris),
kur viņš nostrādāja līdz pat sava mūža
beigām.
A. Puškina Ļeņingradas akadēmiskajā
drāmas teātrī Pēteris Gorins ienāca savu radošo spēku
briedumā, sasniedzis skatuviskās meistarības
virsotnes. Viņš bija jau pieredzējis profesionāls meistars, kas apzinājās īstu
panākumu cenu un tomēr nebija zaudējis radošo enerģiju un jaunajiem aktieriem
raksturīgo aizrautību. Uz šā teātra skatuves Pēteris
Gorins apliecināja ne tikai savu iepriekšējo gadu ”sociālā varoņa” ampluā, bet
ne mazāk sekmīgi pārgāja uz raksturlomām. Daudzus gadus P. Gorins spēlēja
Pelnrušķītes tēva lomu – labsirdīgo mežzini lieliskajā J.
Švarca bērnu lugā „Pelnrušķītes pirmā balle”, kas izaudzināja ne vienu
vien Pēterburgas jauno paaudzi. Aktieris daudz filmējās kinofilmās,
darbojās radio.
Pēdējos dzīves gadus Pēteris
Gorins smagi slimoja un vairs teātrī nespēlēja. Viņš ir miris
2008. gada 11. martā, 78 gadu vecumā. Atvadīšanās ceremonija no
aktiera Pētera Gorina notika
Sanktpēterburgas “Ne rokām darinātā
Pestītāja Tēla” ikonas baznīcā Koņušennaja
laukumā. Nelaiķis tika apglabāts Zeļenogorskas
kapsētā.
Kinolomas:
„Nekad” (Fjodors Šaņko, 1962);
„Divas biļetes uz dienas seansu” (majors Šondišs,
1966); „Zēns un meitene” (tēvs, 1966); „Ciklons” sāksies
naktī” (galvenā – padomju izlūka Mišela/ Lemkes
loma, 1966); „Matveja Kožemjakina dzīve” (Savka, 1967); “Kādas
jaunas dzīves četras lappuses” (Pēteris Gusarovs, 1967); „Savādnieki”
(dakteris Nikolajs Potehins, 1967); „Karā kā jau karā” (Sergačovs,
1968); „Balāde par Sirano” (galvenā – Sirano loma, 1969); „Baltais vēja rādītājs”
(viesis, 1969); „Krišanas leņķis” (Larionovs, 1970); „Aplis”
(Semjons Šondišs, 1972), „Vēlīnās tikšanās” (Semjons
Petrovičs,1980); ”Iespēju robeža” (Goļikovs, 1981); ”Tikšanās pie
augstajiem sniegiem” (cara armijas virsnieks, 1982); „Saules
vējš” (Semjons Jegorovičs,1982); ”Kapteinis Frakass” (laupītājs
Agostēns, 1984); ”Lielā spēle” (PSRS sūtnis Francijā Fjodors Aleksejevičs,
1988).
Lomas A. Puškina
Ļeņingradas akadēmiskajā drāmas teātrī:
Goļikovs (J.
Gerasimova „Iespēju robeža”, 1981), Sumarokovs (D. Hrabrovicka „Kamēr pukst
sirds”, 1981), Kuzņecovs (A. Sofronova „Dzīves dziesma”, 1981), Volodja (A.
Grebņeva „No lietišķās sievietes dzīves”, 1983), Heriss (pēc A.
Heilija romāna „Lidosta”, 1983), Mčislavskis („Baumas”, 1984),
Aleksandrs I (V. Solovjova „Feldmaršals Kutuzovs”, 1985), Paramonovs (R.
Solnceva „Bremzēšana debesīs”, 1988), Dorohovs (G. Solovska „Vadoņi”, 1989),
fon Eberkopfs (H. Ibsena „Pērs Gints”, 1983), Votrēns
(O. Balzaka „Gorio tēvs”, 1983), Čebakovs (A. Ostrovska „Balzaminova precības”,
1984), protokolists (V. Šekspīra „Liela brēka, maza vilna”, 1984), Mežzinis (J.
Švarca „Pelnrušķītes pirmā balle”, 1988), Linjērs (E. Rostāna „Sirano de
Beržeraks”, 1992), Verners („Monsinjors Žoržs. Krievu drāma” pēc M. Ļermontova daiļdarbu
motīviem, 1994), Kleomens (V. Šekspīra „Ziemas pasaka”, 1995), N kungs (A.
Gribojedova „Gudra cilvēka nelaime”, 1996), Višņeveckis (A. Puškina „Boriss
Godunovs”, 1999), spēlmanis (M. Ļermontova „Maskarāde”, 2003) u.c.
Biogrāfiskus datus apkopoja Ērika Tjunina
Informācijas avoti:
https://ru.wikipedia.org/wiki/Горин,_Пётр_Петрович;
http://www.kinosozvezdie.ru/actors/gorin/gorin.html ;
Рижский театр русской драмы. – Рига, Зинатне, 1983 г.;
Рижский театр русской драмы. – Фотоальбом,
Рига, Лиесма, 1983 г.