Diāna Baranova
Diāna Baranova (prec. Manceviča; 1978. g. 1. novembrī Rīgā, Latvijas PSR) – baletdejotāja, pedagoģe, klasiskās dejas pasniedzēja.
1996. gadā Diāna Baranova absolvējusi Rīgas Horeogrāfijas vidusskolu (RHV; kopš 2020. gada – Rīgas Baleta skola). RHV viņa mācījās pie šādiem lieliskiem pedagogiem: Valentīna Bļinova, Aleksandra Kolbina, Loras Ļubčenko, Regīnas Kaupužas, Sarmītes Jakses-Graudiņas un Allas Saharovas.
No 1996. līdz 2008. gadam balerīna Diāna Baranova bija soliste baleta trupā Latvijas Nacionālajā operā un baletā (LNOB). Vienlaikus 2003. gadā viņa mācījās Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas pedagogu-horeogrāfu kursos. No 2003. līdz 2008. gadam ieguvusi augstāko profesionālo izglītību, studējot Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Valodu Institūtā, pēc institūta absolvēšanas saņēmusi tehniskā tulka diplomu.
Latvijas Nacionālās operas un baleta skatuvē balerīna Diāna Baranova galvenokārt izpildījusi liriski rotaļīga ampluā lomas, taču stabīli uzstājusies arī klasiskajās solopartijās. Pēc baleta kritiķu atsauksmēm, reti kura no baletdejotājām tā kā viņa spējusi tik dziļi izjust visas Friderika Šopēna romantiskās mūzikas nianses.
Diānas Baranovas lomas un baleta partijas LNOB skatuvē:
Padetrua, Mazais gulbītis (Pētera Čaikovska baletā “Gulbju ezers”,1996., 2000. g.);
prologa Feja, Baltā kaķenīte, Feja Dārgakmens (P. Čaikovska baletā “Apburtā princese”, 1997. g.);
Svanildas draudzene (Leo Delība baletā “Kopēlija”, 1997. g.);
Amoriņš, soliste klasiskajā “Bolero” (Ludviga Minkusa baletā “Dons Kihots”, 1997. g.);
Gran-pa (Aleksandra Glazunova baletā “Raimonda”, 1997. g.);
lelle Pepija (baleta izrādē “Pepija Garzeķe”, Artūra Maskata un Alfrēda Vintera mūzika, 1997.g.);
dejas Mazurka un Valsis (baletā “Šopeniāna” ar Friderika Šopēna mūziku, 1998. g.);
Marija, lelle Princese, Balerīna (P. Čaikovska baletā “Riekstkodis”, 1998., 2000. g.);
Annele (baletā “Pie zilās Donavas” ar Johana Štrausa mūziku, 2000.g.);
Padedē (Ādolfa Šarla Adāna baletā “Žizele”, 2000. g.);
Dzirkstīte (Jura Karlsona baletā “Sidraba šķidrauts”, 2001. g.);
Odaliska (Ā. Š. Adāna baletā “Korsārs”, 2003. g.);
Pērle (baleta izrādē “Dārgakmēņi” ar Jāzepa Vītola mūziku, 2003. g.);
Zinas draudzene (Dmitrija Šostakoviča baletā “Gaišais strauts”, 2004. g.) u.c.
1999. gadā Diāna Baranova spīdoši atveidojusi Pimpinellas lomu Igora Stravinska baletā "Pulčinella", uzstājoties IV Starptautiskajā Baltijas baleta festivālā. 1995. gadā balerīna piedalījusies baleta seminārā, kuru "Bartholin International Ballet Seminar" rīkojis Kopenhāgenā (Dānija).
Saskaņā ar baleta kritiķa Ērika Tivuma (1945 - 2008) pausto viedokli, baleta māksliniece Diāna Baranova: “..Nodejodama Mašu [Mariju] baletā “Riekstkodis”, pierādījusi, ka spēj atveidot arī vadošās lomas.”
* * *
2005.- 2007. gadā Latvijas baleta māksliniece Diāna Baranova bija horeogrāfijas pasniedzēja skolā “International Pre and Primary school of Riga” , paralēli tajos pašos gados viņa pasniegusi klasisko deju Rīgas bērnu estētikas skolas baleta studijā "Rondo".
Kopš 2013. gada un līdz mūsdienām (2025. g.) Diāna Manceviča (meitas uzvārds - Baranova) strādā par klasiskās dejas pasniedzēju Rīgas Horeogrāfijas vidusskolā (kopš 2020. gada – Rīgas Baleta skolā). Vienlaikus 2014.- 2018. gadā viņa bija meistarklašu pasniedzeja “Krievu baleta skolā” / “Russian Ballet School” Melburnā (Austrālija).
Rīgas Baleta skolas audzēknes Natālijas Osipovas atsauksme par savu pedagoģi: “Mana klasiskās dejas skolotāja ir Diāna Manceviča. Viņa ir ļoti labs cilvēks un superīgs pedagogs. Stingra un prāsīga, bet tājā pašā laikā jauka un cilvēcīga, viņa pievērš katram audzēknim savu uzmanību un izlabo katru kļūdu. Es esmu ļoti laimīga, ka mācos pie tādas talantīgas pedagoģes.” (2020. g. 11. aprīlī).
Informācijas avoti:
Latvijas baleta un dejas enciklopēdija. Projekta vadītāja un autore Dr. paed. Gunta Bāliņa. Līdzautori: Mag. art. Ramona Galkina, Mag. art. Regīna Kaupuža. – Rīga: SIA “ULMA”, 2018.