Rodions Gordijenko
Rodions Gordijenko (1935. g. 7. jūnijā Odesā, Ukrainas PSR – 2017. g. 9. oktobrī Rīgā, Latvijas Republikā) – Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra aktieris.
Rodions Gordijenko 1962. gadā absolvējis Mihaila Ščepkina Augstāko teātra skolu un ticis uzņemts Rīgas Krievu drāmas teātra trupā.
1979. gadā Rodionam Gordijenko tika
piešķirts Latvijas PSR Nopelniem bagātā skatuves mākslinieka nosaukums.
1963. gada beigās par Rīgas Krievu drāmas teātra galveno
režisoru tika apstiprināts Arkādijs Kacs. Tolaik teātra trupā ienāca jauni lieliski aktieri:
Raina Praudiņa, Ņina Ņeznamova,
Aleksandrs Bojarskis (slavenā Mihaila
Bojarska brālis), Marks Ļebedevs, Jevgēņija Soldatova un Rodions Gordijenko.
Pirmām kārtām, A. Kacs centās panākt to, lai skatītāji atgriežas teātrī.
Viņš pieņēma drošsirdīgu lēmumu: iekļaut teātra repertuārā A. Lorenta un L.
Bernstaina mūziklu “Vestsaidas stāsts” (1965. g.). Pirmoreiz Padomju Savienībā drāmas teātris, it kā metot izaicinājumu savai
specifikai, pievērsās šim tolaik ārvalstīs populārajam žanram. Skatuves
māksliniekiem nācās gan dziedāt, gan dejot, gan pacelties līdz skatuves kupolam
un pat kauties. Un visi šie jaunatnācēji - aktieri iemācījās meistarīgi
pārvaldīt savu skatuves mākslinieka arsenālu.
Rodions Gordijenko viņu vidū bija fenomenāls. Ar lielu emocionālo spēku un
traģismu viņš atveidoja varoņa mīlnieka Tonija tēlu. Neparasts plastiskais
izteiksmīgums ļāva aktierim līdz pat mūzikas taksts daļai pieslīpēt katras
savas kustības precizitāti. Psiholoģiskā kulminācija Tonija un Marijas
atvadīšanās skatos neatstāja vienaldzīgu nevienu skatītāju.
Tas kļuva par satricinājumu! Mūsdienu Romeo un Džuljetas stāsts, kurā bija
gan etniskās konfrontācijas traģisms,
gan cēls romantisms, izsauca lielu efektu zālē – publikas vidū. Pēc pirmā
cēliena skatītāji aplaudēja, stāvot visa starpbrīža laikā, neviens neaizgāja no
zāles līdz pat otrā cēliena sākumam. Neredzēts gadījums teātrī. Un Rodions
Gordijenko spēlēja vadošo lomu šajā izrādē! Viņam – jaunam, talantīgam un
skaistam aktierim, publika tūlīt pat veltīja savu mīlu un atzinību. Un mūzikls
guva ilgstošu skatuvisko mūžu.
Rodions Gordijenko vienmēr uzticīgi kalpojis mākslai, lai arī kādu lomu
viņam nācās spēlēt savā vienīgajā un iemīļotajā teātrī. Iecienītās profesijas
dēļ viņš nebija žēlojis nedz nervus, nedz veselību. Diemžēl teātris ne pārāk
skaisti atdarīja par to skatuves māksliniekam – savam varonim, kurš gadu gaitā
bija nosirmojis.
«Nekad – pat tad, kad man bija grūti, man pat
prātā nevarēja ienākt doma nomainīt profesiju,» atzīstas aktieris. Un tā publika, kas pusgadsimta
laikā bija viņu mīlējusi un dievinājusi, atceras viņu arī patlaban. Savā
skatuviskajā daiļradē Rodions Gordijenko bija spējīgs atveidot gan traģiskās,
gan komiskās lomas un spēlēt arī bērnu pasakās. Viņš ir gan krievu, gan
aizrobežu klasikas meistars.
Lielisks ir viņa atveidotais Saimons lugā “Līgavainis no Jeruzalemes” – ar
dzēlīgu ironiju apveltīts, smieklīgs un tajā pat laikā skumjš. Viesizrādēs
dzimtajā pilsētā – Odesā publika burtiski nēsāja aktieri uz rokām: «Rodja, mēs taču tevi atceramies vēl kopš
tiem laikiem, kad tu zem galda kājām gāji, bet patlaban vienkārši lepojamies ar
tevi.»
Kritika vienmēr atzīmēja aktiera spožo teatrālo spēli un atveidoto tēlu
dziļo psiholoģismu. Viņa lieliskā franču valodā dziedātās dziesmas aizgrāba
daudzas sirdis. Skatuves mākslinieks allaž bija augstu vērtējis savus partnerus
un mācījies no tiem, ar kuriem viņam nācās strādāt kopā – gan ikdienas
mēģinājumu, gan izrāžu laikā. Viņa partneri izrādēs bija: Aleksejs Mihailovs,
Aleksandrs Bojarskis, Vladimirs Bogoļubovs, Mihails Hižņakovs, Leonīds Lencs,
Ņina Ņeznamova, Ņina Starovoitenko. Tā bija vienota ģimene, kurā ietilpa arī
teātrim uzticīgais režisora palīgs Mihails Tifenbergs – visus nav iespējams
pieminēt.
Tieši Rodions Gordijenko bija tas, kas piecdesmit gadu laikā sacerēja
poētiskos apsveikumus-veltījumus visiem saviem teātra kolēģiem un nekad
neaizmirsa nevienu no ievērojamiem datumiem. Mūsu laikos tās ir visai retas
dvēseles īpašības. Ne velti aktieris bija piedzimis tajās dienās, kas tiek
dēvētas par Puškina dienām (6. jūnijā ir dzimis slavenais krievu dzejnieks
Aleksandrs Puškins). Aktieris
pat savu meitu ir nosaucis par godu A. Puškina mīļotajai auklei – par Arinu
(krieviski ar tēvvārdu sanāk – Arina Rodionovna).
Neskatoties uz gadu nastu, Rodions Gordijenko tā arī palicis par teātra
dzejnieku, un ja apkopotu visus viņa sacerētos dzejoļus, tad sanāktu “Zelta
grāmata par teātri”, bet galvenais – par tiem, kuri uz mūžu ir palikuši labākā
krievu aizrobežu teātra – M. Čehova Rīgas Krievu teātra – vēstures annālēs.
Aktieris Gordijenko ir mūžam dzīvā un izcilā šā teātra vēsture. Lielisks, izsmalcināts, inteliģents un
labestīgs skatuves mākslinieks!
Rodions Gordijenko nomiris Rīgā 2017. gada 9. oktobrī.
Svetlana
Vidjakina
Rodiona
Gordijenko noteicošās lomas:
1965 – A. Lorenta un L. Bernstaina mūziklā «Vestsaidas
stāsts» (Tonijs);
1966 – A.
Ostrovska lugā «Ienesīgā
vieta» (Žadovs);
1968 – B. Brehta
lugā «Kaukāza krīta aplis» (Lavrentijs);
1969 – M. Gorkija
lugā «Barbari» (Stepans
Lukins);
1970 – M. Gorkija
lugā «Dibenā» (Barons);
1972 – A.
Makajenoka lugā «Apsēstais
apustulis»;
1973 – A.
Ostrovska lugā “Arī gudrinieks pārskatās” («На всякого мудреца
довольно простоты») (Goroduļins);
1974 – E. Radzinska lugā «Sarunas ar Sokratu» (Prodiks);
1978 – E.
Braginska lugā «Amorālais stāsts» (Fiļimonovs);
1993 – Jozefa
Bar-Jozefa lugā «Līgavainis no Jeruzalemes» (Saimons).