Sergejs Radlovs
Sergejs Radlovs (1892. g. 23. augustā /4. septembrī
Sanktpēterburgā, Krievijas impērijā – 1958. g. 27. oktobrī Rīgā, Latvijas PSR)
– izcilais teātra režisors un pedagogs, teātra vēsturnieks un teorētiķis.
Sergejs Radlovs ir dzimis vācu izcelsmes krievu filozofa, filozofijas vēsturnieka,
filologa un tulkotāja Ernesta Radlova (1854–1928) ģimenē. Sergeja māte – Vera Radlova (dzim. Davidova) bija
izcilā krievu gleznotāja Mihaila Vrubela māsica.
1916. gadā S. Radlovs absolvējis Pēterburgas/ Pēterpils
Universitātes Vēstures un filoloģijas fakultāti. Līdztekus studijām
universitātē viņš sāka sadarboties ar slaveno krievu teātra režisoru un
skatuves mākslas reformatoru Vsevolodu Meijerholdu, kas uz visu
atlikušo dzīvi noteica S. Radlova aizraušanos ar novatorismu un jaunu teātra
mākslas formu meklējumiem. 1918. gadā viņi kopīgi organizēja Skatuves
iestudējumu meistarkursus, kuros Radlovs strādāja par pasniedzēju.
Sākot ar 1918. gadu, Sergejs Radlovs iestudēja eksperimentālās
teātra izrādes. 1922. gadā režisors izveidojis S. Radlova Teātra izpētes darbnīcu,
kur viņš eksperimentēja ar skatuvisko telpu, aktieru kustībām,
vizuālo elementu izvietojumu uz skatuves un teksta improvizācijām. Šajā laikposmā
Sergejs Radlovs regulāri publicējis savus teorētiskos darbus par jauniem
aktiermākslas principiem.
1920.–1930. gados režisors S. Radlovs strādāja virknē Ļeņingradas (tagad –
Sanktpēterburgas) teātru. Sergeju Radlovu vienmēr bija interesējusi angļu
klasiķa Viljama Šekspīra dramaturģija. Iestudējot Šekspīra lugas, režisors
atteicās no novecojušajām tradīcijām un štampiem.
No 1936.
līdz 1938. gadam Sergejs Radlovs bija A. Puškina Ļeņingradas Akadēmiskā drāmas
teātra režisors. No 1938. līdz 1942. gadam viņš vadīja Ļeņingradas padomes
(Ļensoveta) teātri.
Sergeja Radlova
radošā darbība tika augstu novērtēta: 1939. gadā viņš tika apbalvots ar Darba
Sarkanā Karoga ordeni, tajā pašā gadā viņam tika piešķirts KPFSR Nopelniem
bagātā aktiera goda nosaukums un 1940. gadā – KPFSR Nopelniem bagātā mākslas
darbinieka goda nosaukumus.
1942.
gadā, Ļeņingradas blokādes (jeb aplenkuma) laikā Ļensoveta teātra trupa tika
evakuēta uz Pjatigorsku, taču tur nonāca nacistu okupētajā teritorijā un vācu
gūstā. Sākumā teātra trupa tika pārsūtīta uz Zaporižju (Ukraina), bet pēc tam –
uz Berlīni.
Pēc
Otrā pasaules kara beigām Sergejs Radlovs kopā ar dzīvesbiedri Annu Radlovu
(dzim. Darmolatova) – dzejnieci un Šekspīra dzejas atdzejotāju, izbrauca uz Parīzi, kur padomju
misijas pārstāvji pierunājuši viņus atgriezties dzimtenē. Taču jau lidostā
dzīvesbiedri tika arestēti un vēlāk viņiem piesprieda 10 gadus ieslodzījuma
Gulaga nometnēs. Volgolaga “labošanas darbu” nometnē (netālu no Ribinskas) Anna
Radlova arī nomirusi no insulta 1949. gada 23. februārī. Pašu režisoru
reabilitēja tikai 1957. gadā.
1953.
gadā Sergejs Radlovs tika atbrīvots no ieslodzījuma, taču viņam bija aizliegts
strādāt lielpilsētas. Maskavas aktieru biržā S. Radlovu sameklēja un uzaicināja
darbā Aleksandrs Jegorovs – enerģisks Daugavpils Krievu drāmas teātra
administrators (tolaik šis teātris bija palicis bez mākslinieciskā vadītāja). Savu
radošo darbību Daugavpils teātrī režisors iesāka, 1953. gadā iestudējot
Jaroslava Galana lugu „Mīla rītausmā”.
Daugavpils
teātrī Sergejs Radlovs bija sastapis savu nometnes biedru – aktieri Vasiliju
Jakovļevu un viņa sievu, aktrisi Valentīnu Staržinsku. S. Radlovs iestudēja V. Šekspīra traģēdiju “Hamlets” ar V. Jakovļevu
titullomā un V. Staržinsku Ofēlijas lomā. Šis iestudējums kļuva par ievērojamu notikumu ne
tikai Daugavpils, bet arī visas Latvijas kultūras dzīvē.
“Hamleta”
pirmizrāde notikusi 1954. gada 29. maijā, jūsmīgas atsauksmes par šo izrādi
bija pauduši pazīstamais padomju rakstnieks, dzejnieks un publicists Iļja
Ērenburgs un slavenais franču rakstnieks, grafiķis, dizaineris un režisors Žans
Kokto.
Daugavpils
teātrī režisors S. Radlovs bija iestudējis arī V. Dihovičnija un M. Slobodskoja
komēdiju „Kur ir tā iela, kur ir tas nams?”, A.
Moreto komēdiju “Dzīvais portrets” un Karlo
Goldoni komēdiju “Laulība draudzībā”.
1954. gada
rudenī, pēc sekmīgām Daugavpils teātra viesizrādēm Rīgā, režisors Sergejs
Radlovs tika uzaicināts strādāt Rīgas Krievu drāmas teātrī, kur viņš bija
iestudējis V. Šekspīra lugas “Karalis Līrs” (1954. g.) un “Makbets”(1957.
g.). Viņa režijā tapušas arī Henrika Ibsena luga „Spoki”;
izrāde „Piena vedējs Tevje” pēc ebreju rakstnieka Šoloma Aleihema stāstu cikla
motīviem un vairāku padomju autoru lugu iestudējumi. Rīgas Jaunatnes teātrī
1955. gadā S. Radlovs kopā ar režisoru Pāvelu Homski bija iestudējis V.
Šekspīra traģēdiju „Romeo un Džuļjeta”.
Rīgas Krievu
drāmas teātrī Sergejs Radlovs nostrādāja līdz pat sava mūža beigām. Diemžēl
daudziem režisora radošajiem plāniem nebija lemts īstenoties.
Sergejs
Radlovs nomiris 1958. gada 27. oktobrī Rīgā un tika apbedīts Raiņa kapos. Uz
kapa pieminekļa, ko darinājis tēlnieks Ļevs Bukovskis (1910–1984), bija uzraksts – pēdējie Hamleta
vārdi Annas Radlovas atdzejojumā:
“Lai būtu tā... Horācij, es esmu miris.
Bet tu joprojām dzīvo – tad pastāsti patiesi
Par manu likteni un maniem darbiem
Visiem tiem, kas vēlēsies to zināt.”
(atdzejojums no krievu valodas)
Saskaņā ar Daugavpils teātra zinātnieces Olgas Korņilovas
teikto, 1992. gadā Latvijā bija ieradies Sergeja Radlova dēls Dmitrijs. Nespēdams
apmeklēt un sakopt tēva kapu, viņš pārvedis zārku ar viņa mirstīgajām atliekām
uz citu vietu, ārpus Latvijas. Uz kurieni – šādu ziņu nav...
Elvīra
Bestugina
Tekstu papildinājusi tulkotāja Irēna Ase.
Informācijas avoti:
Борис Равдин. Сергей Радлов – к постановке рижской биографии
Памяти Сергея Радлова